loading...

مانومتر | مانومتر چیست | قیمت مانومتر

بازدید : 6
دوشنبه 21 آذر 1401 زمان : 14:34


دستگاه مانومتر وسیله ای می باشد که از آن برای اندازه گیری فشار خطوط لوله (کابین از گاز، آب، مایع و غیره) استفاده می کنیم. اصطلاح “مانومتر” اکثر اوقات به طور خاص به لوله U شکل تا حدی مملو‌از مایع اشاره دارد. به راحتی می توانید این نوع از دستگاه مانومتر را به عنوان بخشی از یک آزمایش آزمایشگاهی برای نشانه دادن تاثیر فشار هوا بر یک ستون مایع بسازید. بدین ترتیب، مانومتر ابزاری علمی یا سنجشی است که فشار را اندازه گیری می کند. مانومتر انواع گوناگون فشار، مطلق، حیران و دیفرانسیل را اندازه گیری می کند. برای انتخاب فشارسنج مناسب برای اپ خود، بایستی فشار مناسب برای اندازه گیری را بدانید.

چه‌طور دستگاه مانومتر بسازیم؟
ما میتوانیم یک دستگاه مانومتر بی آلایش با مالامال کردن یک لوله پلاستیکی پر‌نور تا حدی با یک مایع رنگی بسازیم. طراحی یک مانومتر معمولی به این صورت می‌باشد که استارت با لبریز کردن بخشی از لوله پلاستیکی پر‌نور با مایع رنگی ساخته شود تا به راحتی سطح مایع را مشاهده کند. آن گاه لوله به طور U خم شده و در شرایط قائم ثابت می شود. سطح مایع در دو ستون عمودی باید در این نقطه برابر باشد نکته قابل توجه، فشار روی این دو ستون عمودی درین مرحله برابر می باشد زیرا آنها در معرض فشار یکسان قرار دارند. مانومتر علاوه بر این، این سطح به عنوان نقاط صفر فشارسنج مشخص و معلوم شده است.

اندازه گیری فشار
دستگاه مانومتر را در عوض یک مقیاس اندازه گیری قرار می دهیم تا هرگونه اختلاف در حین دو ستون را ساخت و ساز کند. علاوه بر این، ما می توانیم از این دیفرانسیل ارتفاع، به طور مستقیم برای مقایسه نسبی بین فشارهای متعدد آزمایش به کارگیری کنیم. فشار وارد شده به وسیله یک ستون مایع توسط معادله P = hgd داده می‌شود. در این معادله، P فشار محاسبه شده، h ارتفاع سیالات، g نیروی جاذبه و d چگالی مایع هست. همچنین، این اندازه گیری فشار دیفرانسیل می باشد تا فشار مطلق. خلال این، ما از جایگزینی P = Pa – Po به کارگیری می کنیم. در این شرایط Pa فشار آزمایش و P0 فشار مرجع است.

دستگاه مانومتر چگونه شغل می کند؟
در دستگاه مانومتر، یک انتهای آن به یک مهر و موم گاز محکم متصل می شود تا منبع فشار را آزمایش کند و انتهای دیگر لوله به جو باز می‌ماند و نسبتاًً تحت فشار ۱ اتمسفر (اتمسفر) قرار می گیرد. فشار آزمایش بیشتر از فشار ۱ اتمسفر می باشد که مایع در ستون با فشار مجبور به پایین می‌گردد. بنابرین ، سبب ساز می شود که مایع ستون مرجع به معیار مساوی افزایش یابد.

گونه های مانومتر
مانومترها به این ترتیب طبقه بندی میشوند:

دستگاه مانومتر ساده
دستگاه مانومتر ساده آن است که از یک لوله شیشه ای درست شده باشد، که یک انتهای آن به نقطه ای متصل شود که فشار می بایست اندازه گیری شود و انتهای دیگر آن به جو باز باشد. یک مانومتر بی آلایش دارای یک لوله شیشه ای می باشد که یک انتهای آن به نقطه ای متصل هست که قرار هست فشار اندازه گیری گردد و انتهای دیگر آن برای جو باز باشد.

پیزومتر
پیزومتر یکی از معمولی ترین اشکال فشار سنج می باشد. می توان از آن برای اندازه گیری فشار معدل مایعات استفاده کرد. تهیه پیزومتر دربرگیرنده یک لوله شیشه ای هست که در دیواره یک پیاله یا یک لوله قرار می‌گیرد. این لوله به طور عمودی به سمت بالا تا حدی ارتفاع کشیده می گردد که مایع میتواند آزادانه در آن ارتقا یابد بدون اینکه سرریز شود. فشار به هر‌جا از مایع با ارتفاع مایع در لوله بالاتر از آن نقطه نمایش داده می شود.

فشار سنج لوله U
این نوع از دستگاه مانومتر شامل یک لوله شیشه ای می‌باشد که به طور V خم گردیده‌است و یک انتهای آن به نقطه ای متصل می‌باشد که در آن فشار می بایست اندازه گیری شود پرشین ابزار دقیق و انتهای دیگر آن برای جو باز میماند. این لوله حامل جیوه یا هر مایع یا مایعات دیگری هست که وزن منحصر آن بسیار بیشتر از وزن منحصربه‌فرد مایعی می‌باشد که فشار آن بایستی اندازه گیری گردد.

مانومتر تک ستونی
میکرومتر لوله عمودی را در نظر بگیرید که ذیل فشار بسیار زیاد به لوله ای حاوی مایع سبک متصل شده است. فشار مو جود در لوله، مایعات سبک تر در حوضه را وادار می کند تا مایع سنگین تر را به سمت ذیل فشار دهد. به دلیل مساحت بیشتر حوضه ، سقوط سطح مایع سنگین بسیار ناچیز خواهد بود. این جنبش مایع سنگین به سمت حوضه به سمت تحت منجر به افزایش قابل توجه مایع سنگین در اندام راست خواهد شد. این نوع از مانومتر به دوقسمت تقسیم می شود: فشارسنج عمودی تک ستونی و مانومتر تک ستونی شیب دار

مانومتر دیفرانسیل
دستگاه مانومتر دیفرانسیل دستگاهی هست که برای اندازه گیری اختلاف فشار فی مابین دو نقطه در یک لوله یا در دو لوله گوناگون به کار گیری می‌گردد. یک مانومتر دیفرانسیل از یک لوله U تشکیل‌شده می‌باشد، حاوی یک مایع سنگین ، با دو انتهای متصل به نقاطی که اختلاف فشار آن‌ها اندازه گیری می گردد:

اشکال دستگاه مانومتر دیفرانسیل عبارتند از:

مانومتر دو پیزومتر: این دربرگیرنده دو پیزومتر است که در دو نقطه متعدد اندازه گیری شده است و در آن اختلاف فشار اندازه گیری می‌گردد. اختلاف فشار دربین دو نقطه را می توان به سادگی با اختلاف سطح مایع فی مابین دو لوله اندازه گیری کرد. این دارای برخی محدودیت ها به طور پیزومتر هست.

فشار سنج دیفرانسیل لوله U: دستگاهی می‌باشد که برای اندازه گیری اختلاف فشار بین دو نقطه در یک لوله یا میان دو لوله متفاوت استفاده می‌گردد. این مانومتر متشکل از یک لوله U شکل می باشد که حاوی یک مایع سنگین می‌باشد. دو نقطه نهایی به دو نقطه مورد نظر در لوله متصل می شوند که اختلاف فشار ما یحتاج می باشد. بگذارید فشار در نقطه A بیشتر از نقطه B باشد. آن‌گاه فشار بیشتر در A منجر می شود که مایع سنگین در لوله U به سمت ذیل حرکت کند. این جنبش مایع سنگین در اندام چپ به سمت ذیل سبب افزایش مایع سنگین در اندام راست گردد.

مانومتر دیفرانسیل معکوس: در این نوع مانومتر ، لوله U معکوس هست و حاوی یک مایع سبک می باشد. دو انتهای لوله به نقاطی متصل میگردند که اختلاف فشار آنها می بایست اندازه گیری شود.

مانومتر دیفرانسیل لوله U وارونه: برای اندازه گیری اختلاف فشار های معدود استفاده می گردد. شکل نشان می دهد که یک لوله U معکوس یک فشار سنج دیفرانسیل متصل به دو نقطه A و B داراست. بگذارید فشار در نقطه A بیشتر از فشار در نقطه B باشد.

کاربرد مانومتر
مفاد زیر کاربرد دستگاه مانومتر هست:

در تعمیر و نگهداری سیستم های گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) و سیستم های گازی به کار گیری می‌شود.

از آن برای ساخت پل، استخر شنا و سایر اهداف مهندسی استفاده می گردد.

در حدس آب و هوا به کارگیری می‌گردد.

در کاربردهای بالینی مانند اندازه گیری فشار خون و فیزیوتراپی.

از آنان برای شم فشار دیفرانسیل در دستگاه اندازه گیری فشار و سایر جریان سنجها به کار گیری می شود.

از آنان به عنوان دستگاه های هم سطح برای احساس رمز مایعات به کار گیری می‌شود.

به عنوان استاندارد اولیه برای اندازه گیری فشار به کارگیری میگردد.

مزایای مانومتر
در تحت مزایای دستگاه مانومتر آمده است:

ایجاد کرد آن معمولی می باشد.

از دقت بالایی برخوردار است.

برای اندازه گیری فشار، دما ، جریان و سایر متغیرهای فرآیند استفاده میگردد.

نسبتا ارزان هستند و هزینه کمی دارا‌هستند.

حساسیت بالا و دقت خیر دارد.

به حفظ پاره ای نیاز دارد

مناسب برای فشار کم و فشار دیفرانسیل نادر

لازم نیست فشار سنج در عوض هر استانداردی کالیبره شود، اختلاف فشار را می قدرت از اصول اولیه محاسبه کرد.

مانومتر برای طیف وسیعی از مایعات لبریز کننده با وزن منحصربه‌فرد متفاوت در دسترس می باشد.

معایب مانومتر
در ذیل مهم‌ترین معایب مانومتر نام برده می‌باشد:

مانومتر پاسخ دینامیکی کمتری داراست.

آنها شکننده می‌باشند و براین اساس امکان حمل یه خرده دارند و ممکن می‌باشد در هنگام حمل و نقل شکسته شوند.

آنان محدودیت های عملیاتی پاره ای دارند که به ترتیب ۱۰۰۰ کیلو نیوتن بر متر مربع است.

تراکم مایع مانومتری به دما بستگی دارد. بنابراین ممکن می باشد به دلیل تغییر و تحول دما خطاهایی شکل دهد.

مایعات مانومتریک خاص در معرض اتمسفر خطرات ایجاد می کنند.

در صورتی‌که قطر لوله کمتر باشد اشتباه وارد می شود.

تسطیح ما یحتاج می باشد.

مانومتر فقط برای کاربردهای معدود فشار مناسب است.

در مانومترها نادرست به دلیل تراکم وارد می‌شود.

اندازه آن بزرگ و حجیم هست.

از هیچگونه حفاظت بیش تر از حد برخوردار نیست.

دارای پاسخ کند می باشد ، که آن را برای اندازه گیری فشارهای نوسانی نامناسب می کند.

هیچ مرجع ثابت در دسترس نیست.

مانومتر
اگر‌که در عرصه صنعت عمل می‌کنید مطلقا مانومترها را مشاهده کرده‌اید، به وسیله یا دستگاهی که در جهت اندازه گیری فشار چه در مایعات و چه در گازها مورد به کارگیری قرار می‌گیرد مانومتر می‌گویند. لازم می‌باشد بدانید که در این دستگاه به خواسته اندازه گیری فشار از جیوه و یا آب استفاده می‌کنند، زمانی که برای اندازه گیری فشار از جیوه استعمال کنند مانومتر جیوه‌ای نام دارد و درصورتی که از آب درین دستگاه استفاده کنند مانومتر آبی می باشد. این دستگاه به صورت U شکل میباشد که از یک طرف باز میباشد و از طرف دیگر به مخزن و محل فشار متصل است.

این دستگاه دارای کاربردهای متفاوتی است برای مثال به منظور سنجش ارتفاع از سطح دریا، صنایع مختلفی همچون کشتی و ماهواره و موشک، اندازه گیری جریان، سنجش ارتفاع و عمق مایعات آیتم استفاده قرار میگیرند.این دستگاه‌ها در اشکال مختلفی طراحی و ساخت می شوند و معمولا دارای کاربردهای مختلفی می‌باشند، برای مثال این دستگاه را با دقت به ساختار، نوع فشار و نوع مایع داخلی آن در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. لازم می باشد بدانید که از این دستگاه در چک گازها، مطالعات آب و هوا، بازرسی‌های جویبار، تحقیقات جو سیارات به کار برده میگردند. درپی اشکال مانومترها و کاربرد هرکدام از آنها‌را گزینه بررسی قرار می‌دهیم و در انتخاب یک مانومتر مناسب شمارا ارشادوراهنمایی خوا هیم کرد.


ساختار مانومتر
همان طور که قبلی‌تر اشاره کردیم برای اندازه گیری فشار از این وسیله به کارگیری می‌گردد که معمولا فشار گاز درون مخازن را با تمرکز به فشار گازی که داخل لوله این وسیله انجام می‌شود را می‌توان اندازه گیری کرد. U شکل بودن مانومتر سبب میشود ساختار این وسیله از یک طرف باز باشد و از طرف دگیر به مخزنی که محل فشار می باشد متصل باشد. مانومترهای مختلف ساختارهای متفاوتی دارند که نوع بوردون هم یکی از دیگر از آنها هست. این مانومترها دارای لوله بوردون است که باطن دور و بر فشارسنج تعبیه شده است و آن‌گاه کالبیره شد‌ه‌است. زمانی که به داخل این وسیله فشار وارد می شود عقربه به یار و همدم کمک گیربکس داخل فضا جنبش می‌کند و آن گاه فشار را نمایش میدهد.

اجزای مختلف مانومتر
هر مانومتر دارای اجزای مختلفی میباشند که تماما در کنار هم میتوانند کوشش مناسبی را ارائه دهند.
فلومتر اکسیژن: یک کدام از مهم ترین قسمت‌های هر مانومتر فلومتر اکسیژن هست، که مهم‌ترین وظیفه را هم در کپسول اکسیژن بر عهده داراست. در حقیقت وظیفه داراست که زمان اکسیژن دهی و نرخ دقیق اکسیژن موردنیاز را تهیه فرمایید.
لیوان مرطوب کننده: در‌این استکان آب مقطر وجود دارد که توسط آن اکسیژن خروجی از دستگاه را مرطوب می‌کند. در حقیقت اکسیژن جانور در دستگاه خشک هست. به این ترتیب در وقتگیر بازه زمانی درصورتی که بیمار ب ااستفاده از ماسک منحصر از آن استفاده کند، بسیار خطرناک خواهد بود.
فشار شکن: فشار شکن هم یک بخش اساسی در مانومترها می‌باشد و همانطور که از نام آن مشخص می‌باشد برای شکستن فشار مورد استعمال قرار می‌گیرد. در سیستم‌های سیالی کنترل فشار مدار بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد و سلامت سایر اجزاء را هم تضمین می‌کند.
گیج فشار: حیران فشار به صفحه نمایش دایره‌ای که در بالای مانومتر اکسیژن وجود دارد، می‌گویند. این بخش وظیفه دارااست فشار داخل کپسول اکسیژن که قرار هست به مانومتر وارد شود را بر حسب PSI و بار به نمایش می‌گذارند.

هر مانومتری که ساخته میشود از شکل ظاهری و مختصات فنی متفاوتی برخوردار است و با دقت به خصصوصیات اختصاصی به فردش در کاربردهای مختلفی به کار گرفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با اشکال مانومترها یا فشار سنج‌ها با ما همدم باشید.
مانومتر معمولی
در موقعیت کلی شکل ظاهری مانومتر ساده به صورت یک لوله شیشه‌ای هست که یک رمز آن به نقطه مورد نظر برای اندازه گیری فشار وصل می شود و رمز دیگر آن را رو به اتمسفر باز خواهد بود. مانومترهای معمولی‌ای که ساخته میشوند به نوبه خود به انواع مختلفی تقسیم می گردند که در ادامه آنها را رسیدگی می‌کنیم:

◀ پیزومتر
از این فشارسنج برای اندازه گیری فشار مایع داخل کاسه یا لوله به کار گیری می‌شود. فشار مایع توسط فرمول P= ρgh با اندازه گیری ارتفاع بالا آمده در دستگاه محاسبه می‌گردد.
◀ فشارسنج U شکل
برای اندازه گیری کردن فشار گاز و فشار خلاء از این مانومترها استعمال می شود. شکل ظاهری این وسیله کاملا شبیه صحبت انگلیسی U می باشد.
◀ مانومتر تک استوانه
این نوع فشارسنج بین دو دسته‌بندی میکرومانومترها و مانومترهای معمولی هست. در ساختار این وسیله یک لوله عمودی با مخزنی ذیل فشار و مایعی که سبک است و در عین هم اکنون فشار بالایی دارد، وصل می شود. در واقع مایعی که وزن سنگین ‌تری دارد به طرف زیر فشار وارد می‌کند. که در‌این‌صورت با اندازه گیری کردن ارتفاع ساخت و ساز شده میزان فشار را احتساب می‌کنند.


دستگاه مانومتر وسیله ای می باشد که از آن برای اندازه گیری فشار خطوط لوله (کابین از گاز، آب، مایع و غیره) استفاده می کنیم. اصطلاح “مانومتر” اکثر اوقات به طور خاص به لوله U شکل تا حدی مملو‌از مایع اشاره دارد. به راحتی می توانید این نوع از دستگاه مانومتر را به عنوان بخشی از یک آزمایش آزمایشگاهی برای نشانه دادن تاثیر فشار هوا بر یک ستون مایع بسازید. بدین ترتیب، مانومتر ابزاری علمی یا سنجشی است که فشار را اندازه گیری می کند. مانومتر انواع گوناگون فشار، مطلق، حیران و دیفرانسیل را اندازه گیری می کند. برای انتخاب فشارسنج مناسب برای اپ خود، بایستی فشار مناسب برای اندازه گیری را بدانید.

چه‌طور دستگاه مانومتر بسازیم؟
ما میتوانیم یک دستگاه مانومتر بی آلایش با مالامال کردن یک لوله پلاستیکی پر‌نور تا حدی با یک مایع رنگی بسازیم. طراحی یک مانومتر معمولی به این صورت می‌باشد که استارت با لبریز کردن بخشی از لوله پلاستیکی پر‌نور با مایع رنگی ساخته شود تا به راحتی سطح مایع را مشاهده کند. آن گاه لوله به طور U خم شده و در شرایط قائم ثابت می شود. سطح مایع در دو ستون عمودی باید در این نقطه برابر باشد نکته قابل توجه، فشار روی این دو ستون عمودی درین مرحله برابر می باشد زیرا آنها در معرض فشار یکسان قرار دارند. مانومتر علاوه بر این، این سطح به عنوان نقاط صفر فشارسنج مشخص و معلوم شده است.

اندازه گیری فشار
دستگاه مانومتر را در عوض یک مقیاس اندازه گیری قرار می دهیم تا هرگونه اختلاف در حین دو ستون را ساخت و ساز کند. علاوه بر این، ما می توانیم از این دیفرانسیل ارتفاع، به طور مستقیم برای مقایسه نسبی بین فشارهای متعدد آزمایش به کارگیری کنیم. فشار وارد شده به وسیله یک ستون مایع توسط معادله P = hgd داده می‌شود. در این معادله، P فشار محاسبه شده، h ارتفاع سیالات، g نیروی جاذبه و d چگالی مایع هست. همچنین، این اندازه گیری فشار دیفرانسیل می باشد تا فشار مطلق. خلال این، ما از جایگزینی P = Pa – Po به کارگیری می کنیم. در این شرایط Pa فشار آزمایش و P0 فشار مرجع است.

دستگاه مانومتر چگونه شغل می کند؟
در دستگاه مانومتر، یک انتهای آن به یک مهر و موم گاز محکم متصل می شود تا منبع فشار را آزمایش کند و انتهای دیگر لوله به جو باز می‌ماند و نسبتاًً تحت فشار ۱ اتمسفر (اتمسفر) قرار می گیرد. فشار آزمایش بیشتر از فشار ۱ اتمسفر می باشد که مایع در ستون با فشار مجبور به پایین می‌گردد. بنابرین ، سبب ساز می شود که مایع ستون مرجع به معیار مساوی افزایش یابد.

گونه های مانومتر
مانومترها به این ترتیب طبقه بندی میشوند:

دستگاه مانومتر ساده
دستگاه مانومتر ساده آن است که از یک لوله شیشه ای درست شده باشد، که یک انتهای آن به نقطه ای متصل شود که فشار می بایست اندازه گیری شود و انتهای دیگر آن به جو باز باشد. یک مانومتر بی آلایش دارای یک لوله شیشه ای می باشد که یک انتهای آن به نقطه ای متصل هست که قرار هست فشار اندازه گیری گردد و انتهای دیگر آن برای جو باز باشد.

پیزومتر
پیزومتر یکی از معمولی ترین اشکال فشار سنج می باشد. می توان از آن برای اندازه گیری فشار معدل مایعات استفاده کرد. تهیه پیزومتر دربرگیرنده یک لوله شیشه ای هست که در دیواره یک پیاله یا یک لوله قرار می‌گیرد. این لوله به طور عمودی به سمت بالا تا حدی ارتفاع کشیده می گردد که مایع میتواند آزادانه در آن ارتقا یابد بدون اینکه سرریز شود. فشار به هر‌جا از مایع با ارتفاع مایع در لوله بالاتر از آن نقطه نمایش داده می شود.

فشار سنج لوله U
این نوع از دستگاه مانومتر شامل یک لوله شیشه ای می‌باشد که به طور V خم گردیده‌است و یک انتهای آن به نقطه ای متصل می‌باشد که در آن فشار می بایست اندازه گیری شود پرشین ابزار دقیق و انتهای دیگر آن برای جو باز میماند. این لوله حامل جیوه یا هر مایع یا مایعات دیگری هست که وزن منحصر آن بسیار بیشتر از وزن منحصربه‌فرد مایعی می‌باشد که فشار آن بایستی اندازه گیری گردد.

مانومتر تک ستونی
میکرومتر لوله عمودی را در نظر بگیرید که ذیل فشار بسیار زیاد به لوله ای حاوی مایع سبک متصل شده است. فشار مو جود در لوله، مایعات سبک تر در حوضه را وادار می کند تا مایع سنگین تر را به سمت ذیل فشار دهد. به دلیل مساحت بیشتر حوضه ، سقوط سطح مایع سنگین بسیار ناچیز خواهد بود. این جنبش مایع سنگین به سمت حوضه به سمت تحت منجر به افزایش قابل توجه مایع سنگین در اندام راست خواهد شد. این نوع از مانومتر به دوقسمت تقسیم می شود: فشارسنج عمودی تک ستونی و مانومتر تک ستونی شیب دار

مانومتر دیفرانسیل
دستگاه مانومتر دیفرانسیل دستگاهی هست که برای اندازه گیری اختلاف فشار فی مابین دو نقطه در یک لوله یا در دو لوله گوناگون به کار گیری می‌گردد. یک مانومتر دیفرانسیل از یک لوله U تشکیل‌شده می‌باشد، حاوی یک مایع سنگین ، با دو انتهای متصل به نقاطی که اختلاف فشار آن‌ها اندازه گیری می گردد:

اشکال دستگاه مانومتر دیفرانسیل عبارتند از:

مانومتر دو پیزومتر: این دربرگیرنده دو پیزومتر است که در دو نقطه متعدد اندازه گیری شده است و در آن اختلاف فشار اندازه گیری می‌گردد. اختلاف فشار دربین دو نقطه را می توان به سادگی با اختلاف سطح مایع فی مابین دو لوله اندازه گیری کرد. این دارای برخی محدودیت ها به طور پیزومتر هست.

فشار سنج دیفرانسیل لوله U: دستگاهی می‌باشد که برای اندازه گیری اختلاف فشار بین دو نقطه در یک لوله یا میان دو لوله متفاوت استفاده می‌گردد. این مانومتر متشکل از یک لوله U شکل می باشد که حاوی یک مایع سنگین می‌باشد. دو نقطه نهایی به دو نقطه مورد نظر در لوله متصل می شوند که اختلاف فشار ما یحتاج می باشد. بگذارید فشار در نقطه A بیشتر از نقطه B باشد. آن‌گاه فشار بیشتر در A منجر می شود که مایع سنگین در لوله U به سمت ذیل حرکت کند. این جنبش مایع سنگین در اندام چپ به سمت ذیل سبب افزایش مایع سنگین در اندام راست گردد.

مانومتر دیفرانسیل معکوس: در این نوع مانومتر ، لوله U معکوس هست و حاوی یک مایع سبک می باشد. دو انتهای لوله به نقاطی متصل میگردند که اختلاف فشار آنها می بایست اندازه گیری شود.

مانومتر دیفرانسیل لوله U وارونه: برای اندازه گیری اختلاف فشار های معدود استفاده می گردد. شکل نشان می دهد که یک لوله U معکوس یک فشار سنج دیفرانسیل متصل به دو نقطه A و B داراست. بگذارید فشار در نقطه A بیشتر از فشار در نقطه B باشد.

کاربرد مانومتر
مفاد زیر کاربرد دستگاه مانومتر هست:

در تعمیر و نگهداری سیستم های گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) و سیستم های گازی به کار گیری می‌شود.

از آن برای ساخت پل، استخر شنا و سایر اهداف مهندسی استفاده می گردد.

در حدس آب و هوا به کارگیری می‌گردد.

در کاربردهای بالینی مانند اندازه گیری فشار خون و فیزیوتراپی.

از آنان برای شم فشار دیفرانسیل در دستگاه اندازه گیری فشار و سایر جریان سنجها به کار گیری می شود.

از آنان به عنوان دستگاه های هم سطح برای احساس رمز مایعات به کار گیری می‌شود.

به عنوان استاندارد اولیه برای اندازه گیری فشار به کارگیری میگردد.

مزایای مانومتر
در تحت مزایای دستگاه مانومتر آمده است:

ایجاد کرد آن معمولی می باشد.

از دقت بالایی برخوردار است.

برای اندازه گیری فشار، دما ، جریان و سایر متغیرهای فرآیند استفاده میگردد.

نسبتا ارزان هستند و هزینه کمی دارا‌هستند.

حساسیت بالا و دقت خیر دارد.

به حفظ پاره ای نیاز دارد

مناسب برای فشار کم و فشار دیفرانسیل نادر

لازم نیست فشار سنج در عوض هر استانداردی کالیبره شود، اختلاف فشار را می قدرت از اصول اولیه محاسبه کرد.

مانومتر برای طیف وسیعی از مایعات لبریز کننده با وزن منحصربه‌فرد متفاوت در دسترس می باشد.

معایب مانومتر
در ذیل مهم‌ترین معایب مانومتر نام برده می‌باشد:

مانومتر پاسخ دینامیکی کمتری داراست.

آنها شکننده می‌باشند و براین اساس امکان حمل یه خرده دارند و ممکن می‌باشد در هنگام حمل و نقل شکسته شوند.

آنان محدودیت های عملیاتی پاره ای دارند که به ترتیب ۱۰۰۰ کیلو نیوتن بر متر مربع است.

تراکم مایع مانومتری به دما بستگی دارد. بنابراین ممکن می باشد به دلیل تغییر و تحول دما خطاهایی شکل دهد.

مایعات مانومتریک خاص در معرض اتمسفر خطرات ایجاد می کنند.

در صورتی‌که قطر لوله کمتر باشد اشتباه وارد می شود.

تسطیح ما یحتاج می باشد.

مانومتر فقط برای کاربردهای معدود فشار مناسب است.

در مانومترها نادرست به دلیل تراکم وارد می‌شود.

اندازه آن بزرگ و حجیم هست.

از هیچگونه حفاظت بیش تر از حد برخوردار نیست.

دارای پاسخ کند می باشد ، که آن را برای اندازه گیری فشارهای نوسانی نامناسب می کند.

هیچ مرجع ثابت در دسترس نیست.

مانومتر
اگر‌که در عرصه صنعت عمل می‌کنید مطلقا مانومترها را مشاهده کرده‌اید، به وسیله یا دستگاهی که در جهت اندازه گیری فشار چه در مایعات و چه در گازها مورد به کارگیری قرار می‌گیرد مانومتر می‌گویند. لازم می‌باشد بدانید که در این دستگاه به خواسته اندازه گیری فشار از جیوه و یا آب استفاده می‌کنند، زمانی که برای اندازه گیری فشار از جیوه استعمال کنند مانومتر جیوه‌ای نام دارد و درصورتی که از آب درین دستگاه استفاده کنند مانومتر آبی می باشد. این دستگاه به صورت U شکل میباشد که از یک طرف باز میباشد و از طرف دیگر به مخزن و محل فشار متصل است.

این دستگاه دارای کاربردهای متفاوتی است برای مثال به منظور سنجش ارتفاع از سطح دریا، صنایع مختلفی همچون کشتی و ماهواره و موشک، اندازه گیری جریان، سنجش ارتفاع و عمق مایعات آیتم استفاده قرار میگیرند.این دستگاه‌ها در اشکال مختلفی طراحی و ساخت می شوند و معمولا دارای کاربردهای مختلفی می‌باشند، برای مثال این دستگاه را با دقت به ساختار، نوع فشار و نوع مایع داخلی آن در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. لازم می باشد بدانید که از این دستگاه در چک گازها، مطالعات آب و هوا، بازرسی‌های جویبار، تحقیقات جو سیارات به کار برده میگردند. درپی اشکال مانومترها و کاربرد هرکدام از آنها‌را گزینه بررسی قرار می‌دهیم و در انتخاب یک مانومتر مناسب شمارا ارشادوراهنمایی خوا هیم کرد.


ساختار مانومتر
همان طور که قبلی‌تر اشاره کردیم برای اندازه گیری فشار از این وسیله به کارگیری می‌گردد که معمولا فشار گاز درون مخازن را با تمرکز به فشار گازی که داخل لوله این وسیله انجام می‌شود را می‌توان اندازه گیری کرد. U شکل بودن مانومتر سبب میشود ساختار این وسیله از یک طرف باز باشد و از طرف دگیر به مخزنی که محل فشار می باشد متصل باشد. مانومترهای مختلف ساختارهای متفاوتی دارند که نوع بوردون هم یکی از دیگر از آنها هست. این مانومترها دارای لوله بوردون است که باطن دور و بر فشارسنج تعبیه شده است و آن‌گاه کالبیره شد‌ه‌است. زمانی که به داخل این وسیله فشار وارد می شود عقربه به یار و همدم کمک گیربکس داخل فضا جنبش می‌کند و آن گاه فشار را نمایش میدهد.

اجزای مختلف مانومتر
هر مانومتر دارای اجزای مختلفی میباشند که تماما در کنار هم میتوانند کوشش مناسبی را ارائه دهند.
فلومتر اکسیژن: یک کدام از مهم ترین قسمت‌های هر مانومتر فلومتر اکسیژن هست، که مهم‌ترین وظیفه را هم در کپسول اکسیژن بر عهده داراست. در حقیقت وظیفه داراست که زمان اکسیژن دهی و نرخ دقیق اکسیژن موردنیاز را تهیه فرمایید.
لیوان مرطوب کننده: در‌این استکان آب مقطر وجود دارد که توسط آن اکسیژن خروجی از دستگاه را مرطوب می‌کند. در حقیقت اکسیژن جانور در دستگاه خشک هست. به این ترتیب در وقتگیر بازه زمانی درصورتی که بیمار ب ااستفاده از ماسک منحصر از آن استفاده کند، بسیار خطرناک خواهد بود.
فشار شکن: فشار شکن هم یک بخش اساسی در مانومترها می‌باشد و همانطور که از نام آن مشخص می‌باشد برای شکستن فشار مورد استعمال قرار می‌گیرد. در سیستم‌های سیالی کنترل فشار مدار بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد و سلامت سایر اجزاء را هم تضمین می‌کند.
گیج فشار: حیران فشار به صفحه نمایش دایره‌ای که در بالای مانومتر اکسیژن وجود دارد، می‌گویند. این بخش وظیفه دارااست فشار داخل کپسول اکسیژن که قرار هست به مانومتر وارد شود را بر حسب PSI و بار به نمایش می‌گذارند.

هر مانومتری که ساخته میشود از شکل ظاهری و مختصات فنی متفاوتی برخوردار است و با دقت به خصصوصیات اختصاصی به فردش در کاربردهای مختلفی به کار گرفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با اشکال مانومترها یا فشار سنج‌ها با ما همدم باشید.
مانومتر معمولی
در موقعیت کلی شکل ظاهری مانومتر ساده به صورت یک لوله شیشه‌ای هست که یک رمز آن به نقطه مورد نظر برای اندازه گیری فشار وصل می شود و رمز دیگر آن را رو به اتمسفر باز خواهد بود. مانومترهای معمولی‌ای که ساخته میشوند به نوبه خود به انواع مختلفی تقسیم می گردند که در ادامه آنها را رسیدگی می‌کنیم:

◀ پیزومتر
از این فشارسنج برای اندازه گیری فشار مایع داخل کاسه یا لوله به کار گیری می‌شود. فشار مایع توسط فرمول P= ρgh با اندازه گیری ارتفاع بالا آمده در دستگاه محاسبه می‌گردد.
◀ فشارسنج U شکل
برای اندازه گیری کردن فشار گاز و فشار خلاء از این مانومترها استعمال می شود. شکل ظاهری این وسیله کاملا شبیه صحبت انگلیسی U می باشد.
◀ مانومتر تک استوانه
این نوع فشارسنج بین دو دسته‌بندی میکرومانومترها و مانومترهای معمولی هست. در ساختار این وسیله یک لوله عمودی با مخزنی ذیل فشار و مایعی که سبک است و در عین هم اکنون فشار بالایی دارد، وصل می شود. در واقع مایعی که وزن سنگین ‌تری دارد به طرف زیر فشار وارد می‌کند. که در‌این‌صورت با اندازه گیری کردن ارتفاع ساخت و ساز شده میزان فشار را احتساب می‌کنند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 2

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 89
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 29
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 99
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 134
  • بازدید ماه : 138
  • بازدید سال : 298
  • بازدید کلی : 2327
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی